Mød Grotte - Den nye elfærge

Fanølinjen sætter strøm til ny færge

Grøn færge på vej

Ny elfærge skal sejle mellem Esbjerg og Fanø

FANØLINJEN skal have tre færger til sejladserne mellem Fanø og Esbjerg. Derfor er Fanø Kommune og FANØLINJENs ejere i MOLSLINJEN blevet enige om at udfase færgen Sønderho og sætte gang i byggeriet af en helt ny elektrisk færge. 

Med 1,8 millioner passagerer, der årligt tager sejlturen mellem Esbjerg og Fanø, er der kommet pres på FANØLINJENs to færger Fenja og Menja. Destinationen Fanø er blevet så populær, at der ofte opstår lang ventetid i havnen. Derfor har MOLSLINJEN, i samarbejde med Fanø Kommune, søsat projektet om en elfærge til ruten. 

Den nye elfærge giver mulighed for tre-færgedrift, og skal dermed være med til hurtigt at fragte biler mellem Esbjerg og Fanø i spidsbelastningsperioden. 

Elfærgen sættes i drift i sensommeren 2021. 

Klimavenlig færgefart

Elfærgen Grotte

Med elfærgen Grotte har MOLSLINJEN taget det første skridt mod en mere klimavenlig færgefart. Den nye færge skal sejle helt elektrisk, men bliver dog udstyret med en forbrændingsmotor til backup, så øens livline kan forblive intakt. 

Den nye elfærge får samme ydre design og dimensioner som Fenja og Menja, og skal sikre tre-færgedrift på ruten mellem Esbjerg og Fanø.

Kapaciteten kommer til at svare til de to søster-færger, dog med en smule mere plads på vogndækket. 

Fanølinjens el-færge har fået sit navn

Grotte - Historien om navnet

Dyk ned i sagaen om Fenja, Menja og Grotte. 

Navnet Grotte er, ligesom navnene på de to eksisterende Fanø-færger, hentet fra den nordiske mytologi. 

Her havde de to jættepiger, Fenja og Menja, enorme kræfter. De var slaver for Kong Frode, som tvang dem til at male guld på deres kværn, Grotte. 

Men Søkongen Mysingen nedkæmpede en dag Kong Frode, og da han handlede med salt, tog han de to jættepiger med sig og tvang dem i stedet til at male salt på kværnen. Sagnet siger, at Grotte ligger et sted på havbunden og maler videre - og at det er derfor, at vandet i havet er så salt. 

Tidslinje over projektet

Seneste nyt om Grotte

Grottes anker er gidsel i Suez

Ombord på Ever Given, det gigantiske fragtskib, der for nylig satte sig på tværs af Suez med 18.000 i lasten, findes Grottes anker og ankerkæde.

Ever Given og dets containere holdes som gidsel i Ægypten, som vil have erstatning af de japanske ejere af Ever Given.

Og den konflikt ser ikke ud til at løse sig lige foreløbig. Derfor har FANØLINJEN i samarbejde med værftet i Hvide Sande bedt hollandske Wortelboer om at sætte gang i produktionen af et nyt anker og kæde.

Hvide Sande Shipyard har lovet at få produceret et anker i så god tid, at indsættelsen Grotte i Esbjerg ikke bør blive forsinket.

Grotte bliver udstyret

På Hvide Sande Shipyard er Grotte ved at blive udstyret fra bund til top og lige nu gøres batterirummene klar til at få monteret batterierne, når de ankommer til værftet. Færgen er udstyret med to separate batterirum. 

Levering og montering af batterierne til elfærgen forventes at finde sted i april måned. 

På billedet ses det eneste af de to batterirum, der inden længe vil blive helt fyldt op med strøm. 

Grotte i dansk farvand

FANØLINJENs elfærge Grotte er nu ankommet til Hvide Sande Shipyard. 

Hjemrejsen, som oprindeligt skulle vare fire dage, blev længere end forventet og kom til at tage omkring syv dage, da et blæsevejr gjorde det nødvendigt for Grotte at søge læ omkring Skagen. 

Elfærgens skrog ligger nu ved kajen hos værftet og er klar til udrustning. 

Grotte er nu på vej!

Elfærgen har nu forladt værftet i Polen og sat kursen mod Hvide Sande. Grotte tager turen for enden af et slæbetov, da der endnu ikke er noget indmad i skroget.

Når færgen ankommer til Hvide Sande, begynder arbejdet med at montere alt det indvendige på broen, i passagerområdet og ikke mindst i maskinrummet.

Turen, som går fra polske Szczecin, forventes at tage omkring fire dage – men når færger slæbes over så lange distancer, betyder vejret meget for sejltiden.

Færgens flydende rejse

Grotte er nu blevet søsat og skroget skal inden længe transporteres til Hvide Sande. 

Transporten foregår på den måde, at Grotte bliver spændt efter et andet skib og bliver trukket hele vejen til værftet i Hvide Sande. 

Den flydende rejse kommer til at vare lige omkring fire dage. 

Du kan følge Grottes jomfrurejse ved at klikke herunder. 

Følg rejsen her

Grønne drager til en grøn færge

FANØLINJENS nye færge er en grøn færge. Og hvilken bedre måde at vise det på end at male Fanøs vartegn, en drage, på færgen? 

Den grønne drage skal symbolisere vind og bæredygtig energi. Samtidig repræsenterer den Fanøs internationale og årlige dragefestival, som afholdes hver sommer i juni måned. 

Læs mere om dragefestivallen her

Byggeriet skydes i gang i Polen!

Den første fase af byggeriet foregår i Szczicin i Polen. Arbejdet skydes i gang den 15. maj 2020, hvor den første plade til den nye elfærge bliver skåret. 

Færgens skrog bliver lavet i Polen, her bliver den også malet, hvorefter den skal slæbes til Hvide Sande Shipyard i begyndelsen af 2021. 

MOLSLINJEN sætter strøm til en ny elfærge!

Den ellers ganske korte tur mellem Fanø og Esbjerg er populær som aldrig før. På trods af sejlads nærmest hvert 20. minut har især weekend- og ferieture til den lille ø i Vadehavet ofte skabt lange køer i havnene. 

Derfor bliver der sat strøm til en helt ny elfærge, som skal sættes i drift i sensommeren 2021. Færgen bygges hos Hvide Sande Shipyard. 

Omlægningen af besejlingen mellem Esbjerg og Fanø skal sikre både bedre kapacitet og samtidig give FANØLINJEN en langt grønnere profil. 

Læs mere her

Fakta om batteripakke

Få svar på dine spørgsmål

FANØLINJEN er i gang med at bygge en ny færge, der skal sejle helt elektrisk. 

Du kan her finde svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål til FANØLINJENs helt nye elfærge. 

Spørgsmål og svar

Specifikationer

  • GROTTE

    Grotte er FANØLINJENs nye skud på stammen. Grotte er en helt elektrisk færge, som skal sejle mellem Esbjerg og Fanø. 

    Specifikationer

    Skibstype
    Godsbærende passagerfærge
    Totallængde
    49,9 m
    Bredde
    13,4 m
    Dybgang
    2,3 m
    Total banelængde
    163 m
    Maskinkraft
    Elektriske Hovedmotorer 2 x 375 kW
    Servicefart
    11,5 knob
    Besætning
    3
    Antal personbiler
    35
    Antal passagerer
    300
    Indregistrering
    Esbjerg
    Klassifikationsselskab
    Bureau Veritas
    IMO
    9909429
    Kode
    I Hull MACH Ro-Ro passenger ship Coastal area AUT-UMS ICE Battery system