Mød Grotte - Den nye elfærge
Fanølinjen sætter strøm til ny færge
Grøn færge på vej
Ny elfærge skal sejle mellem Esbjerg og Fanø
FANØLINJEN skal have tre færger til sejladserne mellem Fanø og Esbjerg. Derfor er Fanø Kommune og FANØLINJENs ejere i MOLSLINJEN blevet enige om at udfase færgen Sønderho og sætte gang i byggeriet af en helt ny elektrisk færge.
Med 1,8 millioner passagerer, der årligt tager sejlturen mellem Esbjerg og Fanø, er der kommet pres på FANØLINJENs to færger Fenja og Menja. Destinationen Fanø er blevet så populær, at der ofte opstår lang ventetid i havnen. Derfor har MOLSLINJEN, i samarbejde med Fanø Kommune, søsat projektet om en elfærge til ruten.
Den nye elfærge giver mulighed for tre-færgedrift, og skal dermed være med til hurtigt at fragte biler mellem Esbjerg og Fanø i spidsbelastningsperioden.
Elfærgen sættes i drift i sensommeren 2021.
Klimavenlig færgefart
Elfærgen Grotte
Med elfærgen Grotte har MOLSLINJEN taget det første skridt mod en mere klimavenlig færgefart. Den nye færge skal sejle helt elektrisk, men bliver dog udstyret med en forbrændingsmotor til backup, så øens livline kan forblive intakt.
Den nye elfærge får samme ydre design og dimensioner som Fenja og Menja, og skal sikre tre-færgedrift på ruten mellem Esbjerg og Fanø.
Kapaciteten kommer til at svare til de to søster-færger, dog med en smule mere plads på vogndækket.
Fanølinjens el-færge har fået sit navn
Grotte - Historien om navnet
Dyk ned i sagaen om Fenja, Menja og Grotte.
Navnet Grotte er, ligesom navnene på de to eksisterende Fanø-færger, hentet fra den nordiske mytologi.
Her havde de to jættepiger, Fenja og Menja, enorme kræfter. De var slaver for Kong Frode, som tvang dem til at male guld på deres kværn, Grotte.
Men Søkongen Mysingen nedkæmpede en dag Kong Frode, og da han handlede med salt, tog han de to jættepiger med sig og tvang dem i stedet til at male salt på kværnen. Sagnet siger, at Grotte ligger et sted på havbunden og maler videre - og at det er derfor, at vandet i havet er så salt.
Tidslinje over projektet
Seneste nyt om Grotte
Grotte i dansk farvand
FANØLINJENs elfærge Grotte er nu ankommet til Hvide Sande Shipyard.
Hjemrejsen, som oprindeligt skulle vare fire dage, blev længere end forventet og kom til at tage omkring syv dage, da et blæsevejr gjorde det nødvendigt for Grotte at søge læ omkring Skagen.
Elfærgens skrog ligger nu ved kajen hos værftet og er klar til udrustning.
Grotte er nu på vej!
Elfærgen har nu forladt værftet i Polen og sat kursen mod Hvide Sande. Grotte tager turen for enden af et slæbetov, da der endnu ikke er noget indmad i skroget.
Når færgen ankommer til Hvide Sande, begynder arbejdet med at montere alt det indvendige på broen, i passagerområdet og ikke mindst i maskinrummet.
Turen, som går fra polske Szczecin, forventes at tage omkring fire dage – men når færger slæbes over så lange distancer, betyder vejret meget for sejltiden.
Færgens flydende rejse
Grotte er nu blevet søsat og skroget skal inden længe transporteres til Hvide Sande.
Transporten foregår på den måde, at Grotte bliver spændt efter et andet skib og bliver trukket hele vejen til værftet i Hvide Sande.
Den flydende rejse kommer til at vare lige omkring fire dage.
Du kan følge Grottes jomfrurejse ved at klikke herunder.
Grønne drager til en grøn færge
FANØLINJENS nye færge er en grøn færge. Og hvilken bedre måde at vise det på end at male Fanøs vartegn, en drage, på færgen?
Den grønne drage skal symbolisere vind og bæredygtig energi. Samtidig repræsenterer den Fanøs internationale og årlige dragefestival, som afholdes hver sommer i juni måned.
Byggeriet skydes i gang i Polen!
Den første fase af byggeriet foregår i Szczicin i Polen. Arbejdet skydes i gang den 15. maj 2020, hvor den første plade til den nye elfærge bliver skåret.
Færgens skrog bliver lavet i Polen, her bliver den også malet, hvorefter den skal slæbes til Hvide Sande Shipyard i begyndelsen af 2021.
MOLSLINJEN sætter strøm til en ny elfærge!
Den ellers ganske korte tur mellem Fanø og Esbjerg er populær som aldrig før. På trods af sejlads nærmest hvert 20. minut har især weekend- og ferieture til den lille ø i Vadehavet ofte skabt lange køer i havnene.
Derfor bliver der sat strøm til en helt ny elfærge, som skal sættes i drift i sensommeren 2021. Færgen bygges hos Hvide Sande Shipyard.
Omlægningen af besejlingen mellem Esbjerg og Fanø skal sikre både bedre kapacitet og samtidig give FANØLINJEN en langt grønnere profil.
Specifikationer
-
GROTTE
Grotte er FANØLINJENs nye skud på stammen. Grotte er en helt elektrisk færge, som skal sejle mellem Esbjerg og Fanø.
Specifikationer
SkibstypeGodsbærende passagerfærge Totallængde49,9 m Bredde13,4 m Dybgang2,3 m Total banelængde515 m MaskinkraftElektriske Hovedmotorer 2 x 375 kW Servicefart11,5 knob Besætning3 Antal personbiler35 Antal passagerer300 IndregistreringEsbjerg KlassifikationsselskabBureau Veritas IMO9909429 KodeI Hull MACH Ro-Ro passenger ship Coastal area AUT-UMS ICE Battery system