Mød Grotte - Den nye elfærge

Fanølinjen sætter strøm til ny færge

Grøn færge på vej

Ny elfærge skal sejle mellem Esbjerg og Fanø

FANØLINJEN skal have tre færger til sejladserne mellem Fanø og Esbjerg. Derfor er Fanø Kommune og FANØLINJENs ejere i MOLSLINJEN blevet enige om at udfase færgen Sønderho og sætte gang i byggeriet af en helt ny elektrisk færge. 

Med 1,8 millioner passagerer, der årligt tager sejlturen mellem Esbjerg og Fanø, er der kommet pres på FANØLINJENs to færger Fenja og Menja. Destinationen Fanø er blevet så populær, at der ofte opstår lang ventetid i havnen. Derfor har MOLSLINJEN, i samarbejde med Fanø Kommune, søsat projektet om en elfærge til ruten. 

Den nye elfærge giver mulighed for tre-færgedrift, og skal dermed være med til hurtigt at fragte biler mellem Esbjerg og Fanø i spidsbelastningsperioden. 

Elfærgen sættes i drift i sensommeren 2021. 

Få et smugkig på elfærgen

Kom med ombord på Grotte


Nu kan du få det første kig på FANØLINJENs nye elfærge, Grotte. 

Viv tager dig med ombord og viser dig, hvordan færgen ser ud lige fra maskinrummet og batterirummet til kommandobroen.  

Fanølinjens el-færge har fået sit navn

Grotte - Historien om navnet

Dyk ned i sagaen om Fenja, Menja og Grotte. 

Navnet Grotte er, ligesom navnene på de to eksisterende Fanø-færger, hentet fra den nordiske mytologi. 

Her havde de to jættepiger, Fenja og Menja, enorme kræfter. De var slaver for Kong Frode, som tvang dem til at male guld på deres kværn, Grotte. 

Men Søkongen Mysingen nedkæmpede en dag Kong Frode, og da han handlede med salt, tog han de to jættepiger med sig og tvang dem i stedet til at male salt på kværnen. Sagnet siger, at Grotte ligger et sted på havbunden og maler videre - og at det er derfor, at vandet i havet er så salt. 

Tidslinje over projektet

Seneste nyt om Grotte

Så er der strøm på Fanølinjen

Fredag den 1. oktober blev Grotte sat i drift på ruten mellem Esbjerg og Fanø. Det skete efter færgen havde sejlet en kort indvielsestur med inviterede gæster. 

MOLSLINJENs direktør Carsten Jensen startede med at byde alle velkommen ombord på Grotte og gav derefter ordet til Transportminister Benny Engelbrecht, der i dagens anledning havde taget turen til Fanø. 

Klokken 16.50 sejlede Grotte afsted med de allerførste passagerer. 

Grotte har lagt til kaj i Esbjerg

Grotte er nu ankommet til havnen i Esbjerg, hvor den har lagt til kaj. 

Elfærgen skal det næste stykke tid igennem en masse tests i Esbjerg.

Blandt andet skal eksperter i el sikre, at alt fungerer korrekt mellem færge og ladetårn ved færgelejet inden Grotte sættes i drift fra den 1. oktober. 

Grotte på prøvesejlads

Inden FANØLINJENs nye elfærge, Grotte, kan sejle til Esbjerg, skal den igennem en række prøvesejladser. Den første af sin slags fandt sted den 24. august 2021 på Ringkøbing Fjord. 

Formålet med en prøvesejlads er at finde ud af, hvilke småjusteringer, der skal foretages inden færgen for alvor kan gå i drift.

For Grottes vedkommende var prøvesejladsen også særdeles vellykket og alt gik som det skulle.  

Elfærgen vil efter planen blive sat i drift i oktober måned. 

Ladetårn på plads i Esbjerg

Inden længe sætter Grotte kurs mod Esbjerg. Og på havnen i Esbjerg er der ved at blive gjort klar til elfærgens ankomst. 

Senest er der blevet installeret et ladeanlæg, som altså skal sikre, at Grotte kan lade op, når den lægger til i Esbjerg mellem sejlturene. 

Er du nysgerrig efter at se, hvordan ladetårnet kommer til at fungere? Så se med på denne video fra Holland, hvor der bruges samme system. 

Grotte har fået nyt look

Grotte er nu kommet så langt i processen, at den er blevet malet i de farver, som den kommer til Esbjerg med.

Men Grotte skiller sig ud fra de to øvrige færger Fenja og Menja, for den har nemlig, udover den velkendte blå farve, fået et grønt element i designet.

Rederiets elfærge har således fået malet grønne linjer på siderne, og så er der blevet malet grønne drager langs skibssiden, som skal symbolisere Fanø, der huser verdens største dragetræf, og selvfølgelig lave reference til vinden, som producerer den strøm, Grotte skal sejle på.

Grotte har nu fået sit anker

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Men på pallen nedenfor ses Grottes nye anker, wire og kæde, som endelig er ankommet til Hvide Sande fra Holland.

Grottes oprindelige anker blev som bekendt tilbageholdt på skibet Evergiven efter det havde siddet fast i Suez-kanalen, men nu er det altså omsider lykkedes at få leveret et nyt til Hvide Sande Shipyard.

Hvad der sker med det andet anker, der stadig holdes som gidsel, vil tiden vise.

Grotte bliver udstyret

På Hvide Sande Shipyard er Grotte ved at blive udstyret fra bund til top og lige nu gøres batterirummene klar til at få monteret batterierne, når de ankommer til værftet. Færgen er udstyret med to separate batterirum. 

Levering og montering af batterierne til elfærgen forventes at finde sted i april måned. 

På billedet ses det eneste af de to batterirum, der inden længe vil blive helt fyldt op med strøm. 

Grotte er nu på vej!

Elfærgen har nu forladt værftet i Polen og sat kursen mod Hvide Sande. Grotte tager turen for enden af et slæbetov, da der endnu ikke er noget indmad i skroget.

Når færgen ankommer til Hvide Sande, begynder arbejdet med at montere alt det indvendige på broen, i passagerområdet og ikke mindst i maskinrummet.

Turen, som går fra polske Szczecin, forventes at tage omkring fire dage – men når færger slæbes over så lange distancer, betyder vejret meget for sejltiden.

Byggeriet skydes i gang i Polen!

Den første fase af byggeriet foregår i Szczicin i Polen. Arbejdet skydes i gang den 15. maj 2020, hvor den første plade til den nye elfærge bliver skåret. 

Færgens skrog bliver lavet i Polen, her bliver den også malet, hvorefter den skal slæbes til Hvide Sande Shipyard i begyndelsen af 2021. 

MOLSLINJEN sætter strøm til en ny elfærge!

Den ellers ganske korte tur mellem Fanø og Esbjerg er populær som aldrig før. På trods af sejlads nærmest hvert 20. minut har især weekend- og ferieture til den lille ø i Vadehavet ofte skabt lange køer i havnene. 

Derfor bliver der sat strøm til en helt ny elfærge, som skal sættes i drift i sensommeren 2021. Færgen bygges hos Hvide Sande Shipyard. 

Omlægningen af besejlingen mellem Esbjerg og Fanø skal sikre både bedre kapacitet og samtidig give FANØLINJEN en langt grønnere profil. 

Læs mere her

Fakta om batteripakke

Få svar på dine spørgsmål

 

FANØLINJEN er i gang med at bygge en ny færge, der skal sejle helt elektrisk. 

Du kan her finde svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål til FANØLINJENs helt nye elfærge. 

Spørgsmål og svar

Specifikationer

  • GROTTE

    Grotte er FANØLINJENs nye skud på stammen. Grotte er en helt elektrisk færge, som skal sejle mellem Esbjerg og Fanø. 

    Specifikationer

    Skibstype
    Godsbærende passagerfærge
    Totallængde
    49,9 m
    Bredde
    13,4 m
    Dybgang
    2,3 m
    Total banelængde
    163 m
    Maskinkraft
    Elektriske Hovedmotorer 2 x 375 kW
    Servicefart
    11,5 knob
    Besætning
    3
    Antal personbiler
    35
    Antal passagerer
    300
    Indregistrering
    Esbjerg
    Klassifikationsselskab
    Bureau Veritas
    IMO
    9909429
    Kode
    I Hull MACH Ro-Ro passenger ship Coastal area AUT-UMS ICE Battery system